Spårvägen är död – Leve Hjärnvägen

Hans Möller 2014I torsdags genomförde Lunds kommun ett seminarium på Ideon om utvecklingen av Kunskapsstråket här i Lund. För de oinvigda är Kunskapsstråket ett namn på den geografiska tårtbit som sträcker sig från centrum via Skånes Universitetssjukhus och LTH campus, genom Ideon och över E22:an bort mot MAX IV och ESS.

Inbjuden inspirationsföreläsare var professor Leif Edvinsson, som för en del är mest känd för att ha fått utmärkelsen ”Brain of the Year” för ett antal år sedan. Alltså världens skarpaste hjärna! Han är dessutom världens första professor i Intellektuellt kapital vid Lunds universitet och en flitigt använd talare inte bara i Sverige utan även utomlands.

När Leif pratar lyssnar man, eller rättare sagt, JAG lyssnar. Leif tycker inte om att vi så ofta använder begreppet ”man”. Vi ska ta mer ansvar för våra egna åsikter och handlingar genom att uttrycka oss i termer som: Jag kan, jag vill och jag tycker.

Leif uttryckte flera gånger sin beundran över utvecklingen i Lund med Ideon, Medicon Village och forskningsanläggningarna. Men han var också väldigt tydlig med att påpeka att vi måste lära oss att tänka annorlunda och mer utanför boxen. Vi borde köra en öppen innovationsprocess på hela Kunskapsstråket. Varför har vi inte gjort det? Ni vet skomakarens barn….

Leif tyckte också att vi tänker alldeles för traditionellt när det gäller spårvägsprojektet. Det är inget fel i sig på själva projektet och det är klart att kollektivtrafiklösningar behöver komma på plats. Men varför inte bygga en linbana eller skytrain?

Det fick mig att fundera ordentligt. Kan ett sätt att komma runt låsningar i den känsliga spårvagnsfrågan vara att, i stället för att fortsätta med tekniska och ekonomiska utredningar, köra en nystart i en förutsättningslös öppen innovationsanda?

Och för att komma bort från tidigare tänk börja kalla den nya kommunikationslösningen för ”Hjärnvägen”? För det är ju trots allt det intellektuella kapitalet och all vår kunskap som kommer att behöva transporteras längs med detta stråk.

Att sedan vitsa till det lite skadar aldrig. Kombinationen av kunskap och humor är ett av Lunds signum och kan öka stadens så kallade hippfaktor, som Johan Wester på Anagram brukar påpeka.

Och är det någon som vet något om just den, så är det Johan.

4 kommentarer

4 kommentarer

  1. G m Hans, läste först idag ditt blogg inlägg om ”……..Hjärnvägen…..” och tycker du är inne på rätt spår!!!!! Tror att det skulle vara MYCKET intressant att köra ett öppet innovationsprojekt där det ”humanistiska kapitalet” verkligen satt i förarsätet. Vill inte på något sätt antyda att vi inte behöver teknik, både gammal och ny, men jag tror starkt på att vi människor också behöver ”jobba mer” med vår egen teknik. Nämligen vårt förstånd. Det finns så många saker som vi gjort där våra behov inte alltid suttit i samma tåg, inte ens i samma järnvägsvagn, kanske inte ens på samma stambana. Så jag tycker du har en strålande idé. Skulle gärna vara med och bidra med de insikter som jag funnit utifrån min roll som en humanistiskt lagd team blidare i flera intressanta och lyckosamma OI projekt. Med detta sagt: – Vad kan jag göra för att bidra på något sätt? V hls Mats

  2. Bäste Hans
    Håller med om att innovationer är välbehövliga och absolut kan vi tillsammans med aktörerna i Kunskapsstråket jobba mer med detta. Leifs föredrag väckte tankar, även om jag inte tolkade han så bokstavligt som du när det gällde linbana/skytrain.

    I spårvägsprojektet har vi tillsammans med Skånetrafiken pratat mycket om hur vi kan få in innovationtänk i processen. Vi har pratat om utvecklad resenärsservice, hållplatsutformningar, återföring av bromsenergi till elnätet, mm men kan säkert göra mer och konkretisera ideerna. Samma sak gäller övrig kollektivtrafik i Lund där vi framförallt tror mycket på en ny typ elförsörjning av busstrafiken.

    Måste också kommentera förslaget med linbana/skytrain. Om vi har invånare som tycker att spårvägen är tveksam så kan jag bara ana vilka reaktioner den typen av lösningar skulle få.

    Nej, låt oss nu samlas kring att innovation är viktigt och fokusera på den önskvärda stadsutvecklingen. Fordon är ett medel, inte ett mål. Vi behöver definiera behoven av attraktiva stadsmiljöer och stimulera ett nytt tänk kring attraktivitet. Vad kan vi göra av ”mellanrummen”? Hjärnvägen ställer jag upp på men låt inte din tanke stanna vi frågan om vilket fordon som ska väljas.

    Med vänlig hälsning
    Håkan Lockby
    Teknisk direktör
    Lunds kommun

  3. Kommer gärna o blir updated. Med långa utredningstider riskerar alternativ bli outdated?

  4. Nja Hans. Vi behöver inte fler som kastar pinnar på utredningsbrasan i Lund. Även om man förser det hela med en INNOVATIONs-stämpel.

    Det är väldigt tydligt att kommunen har brustit rejält både i att förklara VARFÖR en spårväg behövs, och vilka studier och överväganden som genomförts.

    Stråket har utretts i ca 15 år, på både kors och tvärs. Av mängder med kompetenta människor. I massor av kompetenta organisationer. Och naturligtvis har alla typer av lösningar prövats. Jag minns tydligt när jag jobbade med en rapport där vi studerade allt från skytrain till tunnelbana.

    Och tyvärr är det inte så att det de senaste 10 åren kommit någon revolutionerande lösning som skulle kullkasta de slutsatser som dragits tidigare.

    Jag har de senaste två dagarna suttit i olika möten som tydligt visar detta. I måndags ledde jag en workshop kring självkörande fordon, bl a inom kollektivtrafiken. Ligger längre fram, och kommer inte att lösa behoven för Kunskapstråket.

    Och idag hade vi ett frukostmöte på vårt Göteborgskontor kring val av kollektivtrafikfordon, med en redovisning av en stor mängd parametrar som påverkar detta. Inte heller här kullkastas valet av spårväg.

    Vi kommer och gärna och berättar för dig och alla som vill höra om all denna nya kunskap, och VARFÖR spårväg är rätt val just för kunskapstråket.

    Och Edvinsson får gärna vara med så han blir uppdaterad.

    (Vi utreder linbana och skytrain på andra håll i Sverige).

    Hälsningar

    Christer Ljungberg
    VD Trivector
    Lund