Xiaomi och Yulong?

Hans MöllerMöjligtvis känner ni till det kinesiska varumärket Lenovo eftersom de köpte IBMs PC division för några års sedan. Ni har också säkerligen stött på Huawei som seglat upp som Ericssons största globala konkurrent och som numera också har ett kontor i Lund under ledning av Tord Wingren. Men ni borde också känna till varumärkena Xiaomi och Yulong. Varför? De tillsammans med Lenovo och Huawei  tillverkar smartphones och ligger på fem-i-topp listan på världens största marknad – Kina. Xiaomi toppar den och har precis gått förbi Samsung. Visst, det här är kinesiska bolag och de säljer på sin hemmamarknad och det är ju alltid enklare. Inte minst när det gäller att bygga förtroende hos konsumenterna. Men lita på att de kommer att göra kraftfulla exportsatsningar och utnyttja fördelen av sin starka hemmamarknad, precis som många amerikanska bolag har gjort genom åren. Frågan är om de kommer att lyckas?

Kina har börjat genomföra flera åtgärder för att skydda sina inhemska företag. Microsoft undersöks för närvarande om man har brutit mot kinesisk konkurrenslagstiftning och flera andra företag som Apple och Qualcomm stoppas i offentliga upphandlingar av säkerhetsskäl. På motsvarande sätt har Huawei stoppats på den amerikanska marknaden så vem kan bli förvånad? Men, det börjar sprida sig till andra högteknologiska branscher som exempelvis medicinteknik, där amerikanska och europeiska företag krävs på oerhört detaljerad information och rena affärshemligheter för att få sälja på den kinesiska marknaden. Det är väl inte helt långsökt att tänka sig att den informationen man samlar in inte stannar på deras motsvarighet till konkurrensverket och andra myndigheter, utan sipprar ut i lämpliga doser till statsunderstödda kinesiska företag.  Är vi på väg mot ett läge där frihandeln mellan dessa marknader håller på att försvåras allt mer? Och det kommer kanske inte att gynna Xiaomi och Yulong.

Hans Möller, vd

Ideon AB

3 kommentarer

3 kommentarer

  1. Cecilia Wetzel

    Det ska bli mycket spännande att se hur den globala marknadsutvecklingen inom alla områden, kommer att förändras de närmsta 5-10 åren.
    Privata Affärer skriver idag i sitt nyhetsbrev, att Sydkorea är en tillväxtmarknad som borde lyfta. Det är iofs kortsiktigt menat som investerartips, men hela resonemanget om ”varför” – stundande förändringar av Sydkoreas i deras tycke lite ”gammeldags” ekonomiska policy – beror kanske på att Sydkoreanerna är mycket medvetna om att de efter många guldår, nu har fått en gigantisk utmanare.
    Och då gäller det ju att se om sitt hus… för helt säkert minns de själva hur deras ”resa” började. Även om de allra flesta av deras konsumenter antingen inte vet det, eller har glömt hur det var… *
    Den ”gammeldags” policyn Korea har haft, är så vitt jag förstår det lite liknande det som Tyskland har hållit fast vid i högre grad än t ex Sverige. Mer baserat på eget kapital, tillgångar och orderingång. Lite mindre på ”marknadens” förkärlek för… Betson á la börsen. 😉

    * Made in Korea var billigt, plastigt och skrälligt. Men framförallt billigt. Så alla kunde ha råd att köpa en transistorradio. Vilket var lite en europeisk revolution, då jag var ung…

  2. Xiaomi gör bra och snygga telefoner. Jag skulle köpa en om de fanns i Sverige…

    • Det är jag också helt övertygad om att de har. Man säljer inte 15 miljoner smartphones på en
      enskild marknad under ett kvartal om det inte är bra grejer. Man kan jämställa kinesiska bolags
      utveckling med de japanska teknikföretagen på 80-talet när de kom ikapp deras västerländska
      motsvarigheter.