Ideonprojekt för lovande framtid

Hans MöllerJag har precis firat elvaårsjubileum som VD för Ideon Science Park och tänk vad tiden flyger iväg! Det har hänt mycket under de här åren, men nu tänker vi försöka utveckla Ideonområdet ett snäpp till och varför då inte spänna bågen ordentligt?

Ägarna och styrelsen i Ideon AB har initierat ett nytt projekt som handlar om att verka för att Ideons varumärke ska kunna användas bredare än det görs idag. Idén föddes på en middag i Biskopshuset för nästan ett år sedan, där rektor Per Eriksson och Lunds universitet var värd. Deltog gjorde bl a representanter från fastighetsbolagen på hela området, såsom Briggen och Vasakronan, men också Medicon Village, Region Skåne och Lunds kommun.

Nu har vi kommit så långt att det är dags att under hösten arbeta fram ett koncept som ska kunna fungera för alla parter. Och inte minst för stiftelsen SUN, som äger varumärket Ideon. Till min stora glädje och stolthet har jag fått intressenternas förtroende att leda detta samverkansprojekt.

Det man vill uppnå är att öka synligheten av alla de fantastiska verksamheter som finns på området, inte minst internationellt. Vi pratar här om drygt 500 innovationsbolag med produkter och tjänster i världsklass, kreativa innovationsmiljöer och inkubatorer på Ideon och Medicon Village, kluster som exempelvis Mobile Heights, WIN och Packbridge samt ledande forskning från Lunds universitet med juvelerna MAX IV och ESS.

Sammantaget är det här inom kort, påstår jag, Europas vassaste samlade innovationsmiljö. Och det kan och bör marknadsföras med gemensam kraft.

Varför? Jo, det finns flera skäl. De lite mindre och tidiga startupbolagen behöver kunna referera till ett internationellt känt varumärke när de själva är totalt okända och ska närma sig potentiella kunder, samarbetspartners eller riskkapitalister. Större tillväxtbolag behöver kunna locka till sig talanger att anställa och vissa av dem vill man locka hit från andra länder. Då gäller det som miljö att sticka ut och vara attraktiv.

Vi är också helt övertygade om att vi kan öka vår förmåga att locka internationella bolag att etablera sig här. Vi vill också att det internationella riskkapitalet lätt ska hitta intressanta objekt i vår miljö. Och varför inte också öppna kontor?

Hur det ska göras återstår att se, även om det redan finns massor av kreativa idéer. Lätt kommer det inte att bli. Och det krävs att många klarar av att tänka i nya banor och också inse att bra kompromisser ofta är sättet att lyckas med komplexa processer.

Glöm för all del inte bort – Anything is possible!

Framåt jul hoppas vi på att vi kan presentera konceptet mer konkret och förhoppningsvis kan beslutet att köra igång kalaset bli årets julklapp till Lund och regionen.